Exista câteva filme remarcabile despre puterea de a iubi viaţa. Nu de a o accepta, suporta, îmbunătăţi, sau orice altceva dorim noi să facem pentru a ne crea iluzia că suntem fericiţi. Există unii oameni care nu fac ăste lucruri. Ei iubesc pur şi simplu viaţa. Asta ar fi singura explicaţie pentru care, în condiţi de maxim stres, în probleme aparent şi aproape real fără soluţii, în camere blindate fără ieşire sau în fântâni fără scară pe care să poţi urca înapoi, în situaţii în care sinuciderea ar fi la prima vedere (şi la a doua, a treia…) singura scăpare, unii oameni nu numai că rezistă, dar ei găsesc forţa necesară de a ieşi din prăpastie la lumină.
Agora nu a fost vreun Gladiator sau vreun Ben Hur însă cu siguranţă a avut câteva elemente care îl ridică deasupra plutei şi îl poziţionează pe o listă cu must see-uri. Excepţionala Rachel Weiss cu o privire inteligentă, care nu îţi lasă drept la replică, se plimbă mereu frământată şi agitată, roasă de întrebări fără răspuns, printr-o poveste bine scrisă despre întelegerea adevărului, întelegerea proastă a adevărului şi neînţelegerea adevărului.

Hipatia (Rachel Weiss) veghind Pământul în Agora, r.Alejandro Amenabar, 2009
Ştiam povestea Hipatiei dintr-o carte pe care o terminasem de curând. Regizorul a găsit o variantă destul de soft a sfârşitului ei, deşi acesta a fost mult mai tragic decât cel din film. Însă aşa soft cum a fost scenei nu i-a lipsit forţa şi emoţia.
De asemenea cadrele megalitice din spaţiu contrastează cu delicatele close-up-uri ale actorilor foarte bine aleşi/culeşi. Ele dau importanţa cuvenită evenimentelor care au avut loc. Într-un univers nesfârşit undeva pe o planetă, într-o anumită parte a acesteia, lumea a început să se schimbe însă universal nu şi-a schimbat regulile. Mai mult decât atât acele cadre din spaţiu au demonstrat clar cât de mici suntem şi cât de importanţi ne credem.
Scena preferată e cea a devastării Bibliotecii din Alexandria (NU a devastării ei propriuzise ci a modului în care a fost filmată) camera rotindu-se lent la 180˚, cu pergamentele valoroase zburând dintr-o parte în alta şi cu zgomotul ignoranţilor pe fundal. E o scenă care doare.
The machinist, r.Brad Anderson, 2004
Twelve monkeys, r.Terry Gilliam, 1995
Ordine de zi: mă trezesc dintr-un pat Ikea, mă duc la baie mă spăl cu Dove (ca să-mi fie feţişoara fină şi moaaale). Nu mănânc fiindcă mă grăbesc. La colţ e un chioşc de duzină cu junk food..las' că mestec un Orbit pe drum ca să am dinţii albi şi respiraţia fresh, şi acum la muncă, unde mă aşteaptă atmosfera de care menţionam prin imagini mai sus. Când mă întorc acasă (asta după ce am dat pe fast forward toate imbecilităţile şi eforturile inutile din astă zi) mă trântesc pe saltea şi cu ochii în tavan ma gândesc lucid ca Jeffrey Goines (Brad Pitt) că suntem cu toţii nişte maimuţe conştiente de experimentul consumerist, dar prea leneşe ca sa facă ceva. Ajungi să o iei rzna şi să nu mai ştii ce e cu tine, dacă ai vreun scop precis sau, dacă ai avut, de ce l-ai pierdut.
- primul ajunge victimă a sistemului muncitoresc devalorizant, unde statutul de robot este la putere. El este o maimuţă copleşită din cauza remuşcărilor pe care nici el nu şi le mai aduce aminte.
- cel de-al doilea este o victimă a timpului, a neputinţei de a scăpa din buclă (cum bine ştim şi ne-a fost comunicat înt-o manieră grotească, le temps detruit tout). El este maimuţa experimentală a celor care şi-au atribuit, neconsultându-se cu nimeni, rolul de “salvatori” ai civilizaţiei.
Nu vin cu soluţii. Ar fi improriu să vin cu rezoluții când şi eu mă zbat în aceeaşi mocirlă legată de mâini şi de picioare. Şi eu sunt speriată ca toţi ceilalţi, dar măcar putem să fim conştienţi de asta și poate într-o bună zi ni se declanșează clicul salvator și revoluționar.


King of the hill, r. Steven Soderberg, 1993
Adieu 2011. Bien venu 2012. Am speranțe în acest an, mai multe decât în cel precedent. Personal cred că voi avea un an zbuciumat, și că va fi zbuciumat nu numai la mine în curte ci și în afara ei. Cinematografic vorbind mi-am petrecut începutul de an zburând cu Batman deci aștept cu nerăbdare să-l văd rising, aștept cu nerăbdare Dark shadows, dar nu alea de pe 24 decembrie ci astea din mai ale lui Tim Burton, în fine aștept să văd dacă așteptările mele sunt satisfăcute (și alea rele și alea bune) sau dacă o să ma îndop cu produse culturale, evenimente sociale și năstușnicii politice SUPERFICIALE, amăgindu-mă ca mănânc găină la cuptor (vezi filmul de mai sus) când de fapt toate-s niște hamburgeri toxici.
Logorama from Marc Altshuler - Human Music on Vimeo.
A fost odată ca NICIODATĂ o planetă pe nume Pământ. Ca de obicei there's the good guy (Michelin), the bad guy(McDonald's), the cool guy (7UP), the romanian type guy (Pringles), the stupid guy (gălbejitul de la M&M), the clever guy (roşcovanul de la M&M), the clean guy(Mr.Muscle), the invisible guy (BIC), the hot chick (Esso), the D-l Goe boy (Haribo), the little -annoying- boy (Big Boy). Toţi ăştia mănâncă Apple, beau Coke si fumează Marlboro. Într-un final, cu toate ingredientele necesare pentru întocmirea unui action film în toata regula, un cutremur face sa intre la apa the virtual world (Windows), the virtual land (Disney), the virtual pleasure (Durex) si toate vitual-urile care mai erau pe acolo şi cu care suntem atat de familiarizati. End of the story.
Mulţumesc Alexandrei pentru astă recomandare (şi nu numai).
Cini-s eu
Îmi place filmul. Nu am pretenții de critic, formator de opinie sau specialist cu diplomă în buzunar. Cui îi mai place filmul și vrea să citească texte scrise cu pasiune despre ce mi se pare mie interesnat e bine venit să citească. Virtual e mai simpatic. În jurnalurile mele cinefilice nu pot să atașez linkuri și imagini așa că ăsta e motivul pentru care am acest blog.
Postări populare
-
Din (altă) rubrică Cinesseur -iană care face pui..pe ici pe colea. still from The machinist, r.Brad Anderson, 2004
-
Chuck Noland (de multe ori neegalabilul Tom Hanks) ajunge înapoi acasă, printre lume, printre tehnologie şi electricitate si toate ...
-
Agora nu a fost vreun Gladiator sau vreun Ben Hur însă cu siguranţă a avut câteva elemente care îl ridică deasupra plutei şi îl poziţion...
-
Exista câteva filme remarcabile despre puterea de a iubi viaţa. Nu de a o accepta, suporta, îmbunătăţi, sau orice altceva dorim n...
Acul în carul cu fân
Pe cine „stălcuiesc” frecvent
Un produs Blogger.